Door de aanhoudende coronacrisis verkeert de gehele reisbranche in zwaar weer. Sinds het begin van de coronacrisis in het voorjaar van dit jaar zijn er voor miljarden euro’s aan reisvouchers uitgegeven door de reisorganisaties. Deze vouchers kunnen gezien worden als een tegoedbon. Op een later moment kunt u de geannuleerde reis inhalen.
Grote luchtvaartmaatschappijen zoals Air France, KLM en Transavia hebben ondertussen voor ongeveer 300 miljoen euro aan vouchers uitgegeven en als men kijkt naar alle vliegtuigmaatschappijen dan zal het totaal al snel op 3 tot 4 miljard euro aan uitgegeven vouchers komen te staan. De verschillende reisorganisaties hebben 600 miljoen euro aan vouchers openstaan. Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) heeft deze cijfers bekend gemaakt.
Volgens Hendrik Noorderhaven, directeur van EUclaim, is het een grote ellende. Er zijn ontzettend veel vouchers uitgegeven. “Mocht een reis geannuleerd worden, dan is het normaal dat het geld van de reissom binnen twee weken teruggestort wordt, maar de reisbureaus hebben eenzijdig besloten om dit niet te doen. Zij hebben het besluit genomen om reis vouchers uit te gaan geven. Het kabinet gedoogt dit maar het is vragen om problemen”.
“Een reisvoucher kan ingezet worden voor een nieuwe reis of deze kan gebruikt worden om op een later moment alsnog het geld van de reis terug te krijgen, alleen moet het geld van de reissom er dan nog wel zijn. Enkele reisorganisaties zeggen nu dat het geld op is en dat ze het niet meer hebben. Hierdoor kunnen natuurlijk grote problemen ontstaan.” De meeste reisbureaus zijn gelukkig voor de reiziger aangesloten bij een garantiefonds vaak krijgt u dan bij een pakketreis de betaalde reissom terug op uw rekening. Hebt u een los ticket bij een luchtvaartmaatschappij gekocht dan loopt u veel meer risico op het niet terugkrijgen van uw geld. “Mocht een luchtvaartmaatschappij namelijk failliet gaat, dan ziet u de betaalde reissom waarschijnlijk niet meer terug.”
De luchtvaartsector staat er op dit moment niet goed voor, maar de verwachting is dat het oude groeitempo van deze sector wel weer hervat gaat worden”, aldus luchtvaarteconoom Hans Heerkens van de Universiteit Twente. Hij is van mening dat niet alle luchtvaartmaatschappijen de Coronacrisis zullen overleven, maar dat zullen de luchtvaartmaatschappijen zijn die er voor de coronacrisis ook al florissant voor stonden.”
De conclusie is dat de vouchers van de reisorganisaties die aangesloten zijn bij de SGR zijn gedekt en deze kunnen na een half jaar ook ingeleverd worden voor het uitbetalen van de reissom ook als de reisorganisatie failliet gaat. De vouchers van los geboekte tickets bij luchtvaartmaatschappijen dat is een ander verhaal.