In dezelfde zes maanden zijn de uitgaven die aan reizen zijn besteed gestegen met 3 procent. Wat opvalt is een groei van 5 procent in de bestedingen voor vakanties in eigen land. In de Jaarbeurs in Utrecht deelde Ad Schalenkamp, van onderzoeksbureau NBTC-NIPO, dit mee tijdens de vandaag gehouden TravelPRESSentation. Bij deze presentatie worden ontwikkelingen en ander nieuws in de reissector gepresenteerd.
Het aantal korte trips naar het buitenland speelt, met een toename van 5 procent, een belangrijke rol in de groei van het aantal vakanties. Het aantal van 3,2 miljoen vakanties in de periode oktober 2015 en maart 2016 is daarmee weer op hetzelfde peil gekomen als in 2012. Vakanties naar de bestemmingen rond de Middellandse Zee laten een duidelijke neergaande lijn zien, min 6 procent. Daarentegen doen overig Europa ( plus 4 procent ) en intercontinentale bestemmingen ( plus 21 procent ) het duidelijke beter. Meer dan in het verleden is gevoel van veiligheid ook van invloed op de bestemmingskeuze, blijkt uit het onderzoek van NBTC-NIPO. Omdat consumenten toch op vakantie willen kiezen ze voor bestemmingen die veilig zijn.
De top vijf van buitenlandse vakantiebestemmingen ( periode oktober 2015 – maart 2016 ) wordt aangevoerd door Duitsland. Spanje is goede tweede en Oostenrijk staat op de derde plaats. Op vier staat België en Frankrijk vinden we terug op de vijfde plaats.
Boekingen via internet nemen toe
Internet neemt een steeds belangrijkere positie in bij het boeken van vakanties. Het blijkt dat inmiddels 86 procent van de reizen naar het buitenland via internet wordt geboekt. Deze ontwikkeling geldt voor alle doelgroepen. De generatie van 21 tot 30 jaar maakt hierbij veelal gebruik ( 62 procent ) van de laptop, bij de babyboomers is de desktop favoriet. Het gebruik van de smart-phone voor het boeken van een reis is nog ( zeer ) beperkt, hooguit 4 procent maakt hier gebruik van.
Sterke groei samengestelde vakantie
Samengestelde reizen zijn reizen waarbij het verblijf en vervoer worden geboekt bij verschillende aanbieders. Dit aandeel blijft groeien en is de afgelopen 10 jaar verdubbeld. Op de bonnefooi reizen komt steeds minder voor, vakanties worden vaker van tevoren geboekt. Ook de verkoop van de pakketreis verliest enigszins terrein.